در ماه آوریل تحولات زیادی در جستجوی هوش مصنوعی رخ می دهد. همانطور که به ماه می می رویم، سیگنال های قوی را می بینیم که گوگل در حال اصلاح SGE برای شروع به کار است. BrightEdge Generative Parser™ همچنان به نظارت بر چگونگی تغییر جستجو توسط هوش مصنوعی با تمرکز بر Google SGE و همچنین موتورهای AI-First مانند Perplexity ادامه میدهد. در واقع، ما شاهد این هستیم که Perplexity بیشتر روی تقویت منابع مورد اعتماد خود و پیشبینی سؤالات بعدی کاربران کار میکند.
تا به امروز، ما هنوز اعلامیه انتشار عمومی رسمی از طرف Google نداریم، اما با توجه به آنچه که BrightEdge Generative Parser™ در طول ماه شناسایی کرده است، شواهدی وجود دارد که تغییرات زیادی هنوز در حال انجام است. ما شاهد هستیم که SGE مختصرتر می شود و حتی از حوزه هایی که می توانند راه را برای نتایج پولی باز کنند کناره گیری می کند. برای بازاریابانی که به نحوه مدیریت کانال های پولی و ارگانیک خود فکر می کنند، این می تواند سرنخ هایی در مورد نحوه بهینه سازی بین کانال ها ارائه دهد.
1. SGE در پایان ماه شروع به نمایش برای درخواست های بسیار کمتر کرد
از اواسط ماه شروع شد، ما شاهد بودیم که گوگل به طور قابل توجهی از نتایجی که در آن نتایج SGE را نشان می داد عقب نشینی کرد. این افت تا حد زیادی به ضرر نتایج Opt-In بود که معمولاً رایجترین نوع نتایج ظاهر میشوند. به نظر می رسد نتایج فروپاشی شده تا حد زیادی تحت تأثیر این تغییر قرار نگرفته است.
هیچ کلمه رسمی از طرف گوگل در مورد این کاهش وجود ندارد، اما نشان می دهد که بازاریابان ممکن است تاثیر کمتری را در زمان انتشار آن ببینند. ما شاهد افزایش نتایج Opt-in توسط گوگل در 21 آوریل بودیم که نشان میدهد این هنوز میتواند بخشی از یک آزمایش در حال انجام باشد. صرف نظر از این، چنین تغییر شدیدی در دید برای SGE نشان می دهد که آزمایش هنوز در حال انجام است، که می تواند به دلیل تست استرس SGE برای استقرار یا ایجاد راه برای فرمت های جدید SGE در آینده باشد.
2. کاهش شدید بینندگان محصول در SGE
از زمانی که ردیابی نتایج Google SGE را در نوامبر آغاز کردیم، ماژول های مختلفی را مشاهده کردیم و سپس غروب خورشید را مشاهده کردیم. در حال حاضر، چهار نوع اصلی وجود دارد که هر کدام انواع خاصی از جستارها را ارائه میکنند: یک بیننده خاص برای درخواستهای مربوط به پوشاک، یک چرخ فلک که محصولات را با هم گروهبندی میکند، یک بیننده محصول مستقل با محتوای گسترده و یک کارت ارزش که مانند نسخه فشردهای از یک نمایشگر محصول است. . نمایشگر محصول، مجموعه ای کلی از محصولاتی که SGE نمایش می دهد، به کاربران کمک می کند تا در میان آنها مرور کنند. این رایج ترین راه برای نمایش محصولات SGE بوده است. با این حال، در 21 آوریل، شاهد کاهش قابل توجهی در این نوع بودیم، در حالی که چرخ فلک های محصول (که فضای کمتری را در صفحه نتایج جستجو اشغال می کنند) و بازدیدکنندگان محصولات ویژه پوشاک شروع به افزایش کردند.
نتایج مشاهده کننده محصولات مانند این در 21 آوریل شروع به کاهش کردند:
چرخ فلک های پوشاک شروع به افزایش کردند:
بینندگان محصول ویژه پوشاک شروع به افزایش کردند:
چند دلیل وجود دارد که ممکن است این اتفاق بیفتد. یکی، میتواند نشان دهد که گوگل به دنبال راههایی برای کاهش فضایی است که نتایج SGE در نتایج جستجو اشغال میکنند (در ادامه در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد). همچنین می تواند نشان دهد که فضا برای آزمایش نتایج پولی در حال خالی شدن است. این امر منطقی است، زیرا در اواخر سال گذشته شاهد آزمایش گوگل با درج لیست محصولات در نتایج SGE بودیم. تا به امروز، ما نتیجه ای خاص برای پولی پیدا نکرده ایم. صرف نظر از این، اگر این مسیر ادامه پیدا کند، ممکن است شاهد پیشی گرفتن چرخ فلک های محصول از بینندگان محصول در ماه مه باشیم که به طور قابل توجهی املاک و مستغلات را در صفحه نتایج جستجو برای جستجوهای محصول کاهش می دهد. برای جزئیات بیشتر در مورد نحوه اطمینان از اینکه محتوای شما برای چرخ فلک محصول در SGE بهینه شده است، به راهنمای نهایی ما برای Google SGE مراجعه کنید.
3. افزایش شدید Yelp on Perplexity
یکی از مواردی که Perplexity را از استنادهای Google SGE متمایز می کند این است که به جای تکیه بر کل فهرست گوگل، Perplexity اولویت را به گروهی از منابع قابل اعتماد می دهد. این بدان معنی است که بازاریابان علاقه مند به هدایت ترافیک ارجاع از Perplexity باید به سایت هایی که Perplexity بیشتر مراجعه می کند توجه کنند. در ماه آوریل، BrightEdge Generative Parser™ چند جهش قابل توجه در دید Yelp را شناسایی کرد:
این یک دو مفهوم دارد. اول، این نشان می دهد که Perplexity به طور فزاینده ای بر محتوای تولید شده توسط کاربر برای پشتیبانی از پاسخ های آنها تکیه می کند. همچنین نشان میدهد که مکانها نقش مهمتری در نحوه آدرسدهی پرسوجویان Yelp دارند. برای بازاریابانی که نیاز دارند ترافیک را به مکانهای خاصی هدایت کنند، این نشان میدهد که Yelp نقش مهمی را در نحوه کمک به کاربران Perplexity ایفا میکند. اطمینان حاصل کنید که حضور شما در Yelp بهینه و بهروز است، زیرا در پاسخهای این موتور نوظهور حیاتیتر میشود!
4. SGE همچنان کوچکتر می شود
ماه گذشته، ما مشاهده کردیم که نتایج Google SGE کوچکتر روی صفحه نمایش ظاهر می شود. این روند همچنان ادامه دارد و گوگل در اواخر این ماه با اندازههای نمایشگر کوچکتر آزمایش میکند. همانطور که قبلا ذکر شد، ما شاهد تغییر نتایج خرید به سبک چرخ و فلک هستیم که تمایل به اشغال فضای کمتری روی صفحه نمایش دارد، تغییری که به نظر می رسد با مشاهدات اخیر تأیید شده است. در نهایت، با نزدیک شدن به انتشار گستردهتر، این روند به سمت یک ردپای کوچکتر نشان میدهد که نتایج ارگانیک سنتی همچنان نقش مهمی را ایفا میکنند و برای اکثر کاربران قابل مشاهده خواهند بود. همچنین نشان میدهد که SGE در ارائه پاسخهای ارزشمند به روشهای مختصر مؤثرتر میشود.
5. هشدارها در مورد آزمایشی بودن هوش مصنوعی مولد
از زمانی که گوگل SGE را راه اندازی کرد، سوالات خاصی را با هشدارهایی در مورد ماهیت نتایج ارائه کرده است. این هشدارها بیشتر مربوط به محتوایی است که ممکن است به اشتباه به عنوان توصیه پزشکی یا مالی تعبیر شود. همچنین هشدارهایی برای سؤالاتی صادر می شود که به طور بالقوه می توانند به فعالیت های غیرقانونی یا چیزهایی که ممکن است خطرناک باشند مربوط باشند. با این حال، هشدار جدیدی در ماه آوریل ظاهر شد که به نظر می رسد به طور گسترده اعمال شود. اکنون، گوگل به کاربران یادآوری می کند که هوش مصنوعی مولد آزمایشی است:
این هشدار به طور گسترده در بین کلمات کلیدی در تمام صنایعی که BGP در حال حاضر ردیابی می کند اعمال می شود:
در حالی که این لزوماً اقدامات بازاریابان را تضمین نمی کند، نشان می دهد که Google در حال بررسی راه هایی برای متمایز کردن نتایج مولد هوش مصنوعی از نتایج جستجوی سنتی است. این میتواند یک گام ضروری برای پیشبرد نتایج SGE به استقرار زنده باشد، که از بازخورد جمعآوریشده در طول آزمایشهایی که خارج از فاز آزمایشی در ماه گذشته انجام شد، ناشی میشود.
آینده جستجوی هوش مصنوعی امیدوارکننده به نظر می رسد!
با نتایج مختصر و آگاهانه تر در SGE، همراه با محتوای برجسته تولید شده توسط کاربر در Perplexity، به نظر می رسد بازاریابان فرصت های زیادی برای باز کردن ارزش در نتایج سنتی و مبتنی بر هوش مصنوعی دارند. با انتشار گستردهتر SGE در انتظار و رشد مداوم Perplexity، مهم است که از آخرین روندها مطلع شوید و بدانید که چگونه این فناوریهای جدید نتایج ارائه میدهند. برای اینکه در جریان این پیشرفتها قرار بگیرید، توصیه میکنیم به طور منظم با راهنمای نهایی ما برای SGE و راهنمای ما برای سرگشتگی مشورت کنید تا اطمینان حاصل شود که به آخرین بینشها و تجزیه و تحلیلهای کامل دسترسی دارید.
منبع: https://www.brightedge.com/blog/5-important-observations-about-evolution-ai-search-april-2024