چرا باید فایل Robots.txt داشته باشیم؟

در واقع میتوانیم بگوییم سایتی که در نتایج بالاتر گوگل ظاهر شده به احتمال زیاد سئو یا بهینه سازی بهتری برای موتورهای جستجو سایت linkoor انجام داده است. موتورهای جستجو برای پایش وب سایت ها لینک ها را دنبال کرده و از یک سایت به سایتی دیگر می روند. بنابراین در همچین شرایطی صفحه را بسته و به سراغ حجستجوی سایت های دیگری می روند. هدف از تمرکز بر روی سایت های اینترنتی کسب جایگاه های نخستین در صفحه اول گوگل می باشد. البته این دستور غالبا از طرف گوگل نادیده می شود. User-agent: اشاره به یک پایشگر به خصوص (غالبا نام ربات های موتورهای جستجو).

فایل Robots.txt یک فایل متنیست که وبمسترها با ایجاد آن می توانند ربات های موتورهای جستجو را در هنگام پایش وب سایت راهنمایی کنند. گوگل و بینگ از عبارت قاعده مند (regular expressions) در هنگام استفاده در فایل robots.txt پشتیانی می کنند و متخصصین سئو می توانند از آنها استفاده بهینه ای نمایند. دقت داشته باشید که این دستور تنها توسط گوگل، Ask، بینگ و یاهو پشتیبانی می شود. این تصمیم شماست که چه دسترسی و مجوزهایی را به خزنده ها بدهید پس در بارگزاری آن بر روی هاست خود نهایت دقت را داشته باشید. این فایل شدیدا در سئو برای موتورهای جستجو اهمیت دارد و اگر در سرچ کنسول گوگل دقت کرده باشید یک بخش مجزا و اختصاصی برای ثبت و تست robots.txt قرار داده شده است و بسیاری از افزونه های مهم وردپرس مانند yoast seo نیز نگاه ویژه ای به آن دارند. واژهپردازها اغلب فایلها را در قالبی اختصاصی ذخیره میکنند و میتوانند کاراکترهای غیرمنتظرهای مانند نقل قولها به آن اضافه کنند که میتواند برای خزندهها مشکل ایجاد کند.

بهبود معماری وبسایت و اجازه دادن به خزندهها برای داشتن دسترسی راحت به وبسایت شما بهترین کار ممکن است. در انتهای مقاله نیز بهترین سایت برای ثبت موقعیت کسب و کارها روی نقشه گوگل و نمایش آنها در نتایج جستجو را معرفی خواهیم کرد. وقتی که وبسایت خود را در کنسول جستجوی گوگل ثبت نمودید بر روی آیتم Crawl کلیک کنید و گزینه Sitemaps را انتخاب کنید. گوگل چقدر میتوانند اطمینان داشته باشد که صفحه در مورد آن کلید واژه است؟ یک مطالعه معتبر نشان داد که به طور کلی، سایت هایی که در بالای صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل (SERP) قرار دارند، تقریبا 17 درصد نرخ کلیک دارند.

الگوریتم های جستجو به گونه ای طراحی شده اند که صفحات معتبر و مرتبط را نمایش می دهند و تجربه جستجوی کارآمد را در اختیار کاربران قرار می دهند. حتما کلمه کلیدی را در h1 قرار دهید و hهای زیر مجموعه نیز حاوی کلمه کلیدی و کلمات مترادف و مرتبط با کلمه کلیدی اصلی باشد. نتایجی که گوگل بهعنوان «عبارتی که بقیه جستجو کردهاند» People also ask یا عبارت مرتبطی که در انتهای صفحات جستجو نشان میدهد People also search for نیز اهمیت دارند. مثلا برای سایت های اینترنتی، قواعد سئو را گوگل تعیین می کند و تمامی وبسایت ها به منظور قرار گرفتن در رتبه های برتر گوگل، می بایست به درستی آنها را رعایت کنند. شاید شما در این بخش موارد بیشتری را مشاهده کنید مثلاً بخشهایی مثل Custom taxonomies یا Custom post types که این بخشها بسته به قالب سایت شما تعیین میشوند و مواردی مثل نمونه کارها، محصولات و… 1. تعیین فرایند های سئو داخلی (مانند تولید محتوا، بهبود سرعت سایت، بهینه سازی تگ های سئو و …) و سئو خارجی (مانند لینک سازی، سرچ برند، سوشال سیگنال و …) و میزان هزینه ماهیانه نسبت به پلنی که متناسب با بودجه و اهداف شما باشد. اگر شما هم یک سایت وردپرسی دارید و احساس میکنید سایت شما از نظر سئو باید بررسی شود ما در را یا طرح توسط یک تیم خبره در زمینه سئو این اصمینان را به شما میدهیم که با سرویس سئو وردپرس تمامی مشکلات سئوی داخلی (on page SEO) در سایت شما حل خواهد شد.

در واقع در سرویس سئو وردپرس ما تمام نیازهای سایت شما را در مرحله اول از نظر سئوی داخلی حل میکنیم. در این سرویس ما برای سایت شما 40 بک لینک دائمی از سایتهایی با اتوریتی دامنه بالای 80 ارائه می دهیم. هدیه ما ارائه رایگان یکی از خدمات بک لینک دهی ما بنام پکیج بک لینک دهی آلفا است. برای اینکه بفهمید منظور ما از محتوای سئو چیست، ابتدا باید در ذهن خود روشن کنید که هدف اصلی سئو چیست، چه نوع محتوا وجود دارد و بهینه سازی محتوا چیست. هدف موتور جستجو مانند گوگل آن است که بهترین، مرتبطترین و مفیدترین محتوا را به کاربر نشان دهد. این راهنمایی ها در قالب دستوراتی مانند Allow و Disallow به آنها داده می شود. در مجموع به هر صفحه ای که می خواهید دسترسی دهید از allow استفاده کنید و با دستور disallow اجازه دسترسی ربات جستجوگر را منع کنید. در این سناریو یو آر ال مورد نظر پایش خواهد شد، چرا که دستور Allow دارای 9 کاراکتر است. نیز برای اشاره به پایان یافتن یک یو آر ال استفاده می شود. هنگامی که چندین دستور بر روی یک یو آر ال اعمال می شوند، دستوری که دارای بیشترین کاراکتر است مورد پذیرش قرار می گیرد.

توضیحات متا: خلاصهای کوتاه از یک صفحه وب که در SERP ها ظاهر میشود (۱۶۰ کاراکتر) که میتواند جستجوگران را به کلیک بر روی یک نتیجه ترغیب کند. برای مثال هیچ فردی علاقه ندارد که صفحه مدیریت سایت ( ادمین ) در نتایج جستجو ظاهر شود زیرا می تواند موجب سو استفاده هکرها قرار گرفته و مخرب باشد ، پس باید به کمک robots.txt این بخش را پنهان کنید. یکی از ابزارهایی که میتوان برای سنجیدن سرعت سایت استفاده کرد Gtmetrix است. طراحی پاسخگو (ریسپانسیو برای موبایل)، تجربه مثبت طراحی UX، بهبود نمرات جی تی متریکس، سرعت سایت، در دسترس بودن خدمات و راحتی در سفارش و خرید، بخشی از امور مهم در مراحل انجام سئو سایت هستند. داشتن افزونه های مختلف و همچنین امکان طراحی قالب های متنوع و شیک برای وردپرس باعث شده است این سیستم مدیریت محتوا به اولین انتخاب برای راه اندازی سایت در دنیا تبدیل شود. به عبارت دیگر seo تبدیل به بخش اساسی بازاریابی دیجیتال شده است. تاریخ انتشار اولین مقدار در این بخش بوده و با انجام هر تغییر در صفحه به زمان همان روز تبدیل میشود.

Crawl-delay: به زمانی گفته می شود که پایشگر بایستی قبل از بارگذاری پایش محتوای صفحه صبر کند. فایل robots.txt در کجا بایستی قرار داشته باشد؟ صفحات بدون محتوا را از دسترس ربات ها خارج کنید و پیج هایی مثل ناحیه ادمین که نیازمند امنیت بالایی است را دور از دست کاربران دیگر و موتورهای جستجو قرار دهید. برای افزایش پیج آتوریتی صفحات سایتتان، به شما مطالعه مقاله افزایش پیج آتوریتی و دامین آتوریتی را توصیه می کنیم. سئو روشی تکنیکی است که محتوای سایت را با سلیقه مشتریان همسو میکند. اگر می خواهید در رتبه های اصلی موتورهای جستجو باقی بمانید و نام تجاری خود را به صورت آنلاین در گوگل زنده نگهدارید، باید کاربران خود را بشناسید و بر اساس سلیقه و نیازهای آن ها تولید محتوا انجام دهید.

همان طور که حتما دیده اید، زمانی که عبارتی را جستجو می کنید که شامل منطقه ای خاص است، نتایج گوگل بر اساس موقعیت کنونی شما نمایش داده می شود. ربات گوگل به روش خریدن برای ایندکس شدن محتوا جستجو می کند و درصورتی که متن ارزش نشان دادن داشته باشد در نتایج جستجو نشان داده می شود. برای مثال اگر شما وبلاگ دارید و برای کسب درآمد سایت خود از گوگل ادسنس استفاده می کنید، با هر باری که روی آگهی ها کلیک می شود، گوگل بازدید کنندگان بیشتری را به سایت شما هدایت می کند و این مسئله به نفع شما می باشد. در یک خط تنها می توان از یک دستور Disallow استفاده کرد. گوگل ، بینگ ، یاهو و بسیاری دیگر از موتورهای جستجو جهت بررسی و رتبه بندی سایت ها خزنده ها یا ربات هایی را طراحی کرده اند که تک تک صفحات ، جملات و عبارات و لینک های موجود در یک دامنه را آنالیز می کنند و بر مبنای ضوابط خاص هر موتور جستجو رتبه بندی خواهند کرد. DuckDuckGo از اطلاعات بینگ و گوگل برای جستجوی خود استفاده می کند ، بنابراین تا زمانی که به این دو نفر ارسال کنید ، کاملاً خوب خواهید بود.

قطعا وردپرس محبوب ترین و پر استفاده ترین سیستم مدیریت محتوا در دنیاست. با استفاده از فایل robots.txt می توان به مدیریت دسترسی پایشگر ها در وب سایت پرداخت. امروزه Google از بیش از ۲۰۰ عامل رتبه بندی استفاده می کند. نقشی که robots.txt در فرآیند سئو ایفا می کند مربوط به کنترل دیده یا پنهان شدن صفحات سایت است و جهت ایجاد یک فایل مطلوب که در سئو تاثیر مثبتی داشته باشد باید تمام صفحات وبسایت خود را تحلیل کنید و براساس اهمیتی که دارند اولویت بندی نمایید. به همین منظور ابتدا مجموعه دستوراتی که در قالب فایل robots.txt ارائه می شود را بررسی می کنیم و سپس با توضیح مهم ترین دستورات ، نقش و تاثیر آن در سئو و رتبه بندی سایت را بیان می نماییم. فایل robots.txt جزیی از پروتکلی با نام REP است که به استانداردسازی نحوه پایش وب توسط رباتها و چگونگی دسترسی و ایندکس محتوا و ارائه آن به کاربران می پردازد.

یکی دیگر از مواردی که در این فایل می تواند قرار بگیرد ، آدرس نقشه سایت است که رباتها را متوجه سایت مپ و ارتباط سریعتر با صفحات می کند. با سرویس سئو وردپرس تخصصی رئال ربات هر چه سریعتر از رقبای خود جلو بزنید! با رعایت چندین اصول شما هم می توانید پیشرفت سایت خود را مشاهده نمایید. گوگل لیستی از الگوهای تطبیقی و مثال ها را در اینجا گرداوری کرده است. عبارت user-agent نوع موتور جستجو ( گوگل ، یاهو و… ) را مشخص می کند و زمانی که علامت ستاره در جلوی آن قرار می گیرد یعنی دستورات برای تمام خزنده های موتورهای جستجو اعمال شود. از جایگاه سایت خود در موتورهای جستجو راضی نیستید؟

Robots.txt یک سری از دستورات قابل فهم برای موتورهای جستجو است که از آنها می خواهد چگونه یک وبسایت را بررسی و ایندکس کنند و علی رغم حجم کم و چند کیلوبایتی که دارد ، کارکرد خارق العاده ای در عملکرد و وضعیت سایت در نتایج serp خواهد داشت. این امر کمک می کند تا نتایج مناسب تری را به افرادی که در جستجوی موضوعات خاص یا کلمات کلیدی هستند ، ارائه دهند . در حالی که برچسب عمومی بالا استاندارد است، شما می توانید دستورات به خزنده ها را با جایگزین کردن “روبات” با نام یک عامل کاربر خاص ارائه کنید. فشرده سازی و یکپارچه کردن فایلهای CSS و JS باعث کاهش تعداد ارسال درخواست به سرور هنگام لود سایت شده که گاها حتی باعث کاهش بیش از 100 درخواست Server Requests میشود. همانطور که می دانید، هنگام راه اندازی یک سایت باید دامنه مورد نظر خود را مشخص کنید. همانطور که در بالا ذکر کردیم، محتوا می تواند اشکال مختلفی داشته باشد و لزوماً متنی نیست.

برچسب های عنوان همانطور که احتمالا خودتان می دانید، دارای سلسله مراتبی هستند که باید آن ها را رعایت کنید. مسیر نقشه های سایت را می توانید در انتهای دستورات فایل robots.txt به مانند تصویر زیر قرار دهید. تگ H2 هم مانند تگ H1 برای موتورهای جستجو اهمیت خاصی داشته و استفاده بیش از دو تگ H2 توصیه نمیگردد. برای تعریف سئو خارجی (off page seo) به زبان ساده ، ما باید در سایت خود اقداماتی انجام دهیم که از بیرون هم معتبر به نظر برسیم .به طور مثال از سایت های معتبر و قدرتمند بک لینک بگیریم یا در سایت خود از REFRENCE مناسب استفاده کنیم. اما سئو یعنی رشد و اعتبار یک سایت بعنوان منبع معتبر برای پاسخدهی به سوالات کاربران در گوگل.