
بروزرسانی: 24 خرداد 1404
نحوه استفاده از اسکریپت پایتون برای تحقیقات بازار
امروز، ما شما را از طریق انجام تحقیقات بازار در صنایع خاص، تمرکز بر جمع آوری کلمات کلیدی، فیلتر کردن آنها بر اساس قصد و به دست آوردن داده های حجم جستجو راهنمایی می کنیم.
همچنین فرآیند به روزرسانی صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) و داده های حجم جستجو، ادغام نتایج و اعمال نرخ کلیک (CTR) برای شناسایی وب سایت های با عملکرد برتر را کشف خواهید کرد.
مراحل زیر شامل تنظیم وظایف خزیدن، استخراج داده ها و ادغام نتایج برای تجزیه و تحلیل خواهد بود.
هدف
هدف ما انجام تحقیق در مورد یک صنعت خاص و شناسایی بازیگران بازار در هر حوزه ای است که در این صنعت فعالیت می کند. نکته اولیه جمع آوری تمام کلمات کلیدی مرتبط با صنعت مورد نظر ما است. ما همچنین می توانیم آنها را به انواع خاصی از خدمات اختصاص دهیم یا آنها را بر اساس شدت مشخص کنیم و غیره.

می توانید کل برگه را در ادامه مطلب مشاهده کنید پیوند در بخش "داده های کلمه کلیدی (ورودی اولیه)".
این به ما امکان می دهد از این نشانه گذاری ها بیشتر برای فیلتر کردن کلمات کلیدی که در اختیار داریم استفاده کنیم. در مورد من، من چهار گروه از کلمات کلیدی دارم: کلمات کلیدی مرتبط با صنعت زیبایی به طور کلی، مدل مو، آرایش و مانیکور.

منبع کلمات کلیدی ممکن است هر کدام باشد. شما می توانید به طور منظم در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید یا آنها را از طریق هوش مصنوعی تولید کنید. خیلی فرقی نمی کند. در واقع، ما به دنبال این هستیم که با کلی ترین و رایج ترین مجموعه کلمات کلیدی شروع کنیم.
پیاده سازی
برای سهولت درک، فرآیند را به شش مرحله کلیدی تقسیم کردم. هر کدام ادامه منطقی قبلی هستند. بیایید ببینیم عملکرد آن چگونه است.
مرحله 1: راه اندازی SERP Crawling Task و دریافت فایل JSON با SERP
اولین قدم ما به روز رسانی نتایج SERP در منطقه مورد نظر ما است. ما از یک اسکریپت ساده استفاده می کنیم که وظیفه خزیدن SERP را بر اساس شناسه منطقه ما تنظیم می کند.
شما می توانید کد نمونه استفاده شده در این مرحله را در سند در آدرس پیدا کنید این لینک در «1. بخش بدست آوردن فایل JSON با SERP.
سپس، نتایج را به صورت دسته ای تقسیم می کند و تمام نتایج SERP را در فایل های JSON جداگانه استخراج می کند. پس از آن، تمام دسته ها را در یک فایل JSON با تمام نتایج SERP ادغام می کند.
مرحله 2: به دست آوردن JSON با داده های حجم جستجو
مرحله بعدی انجام یک کار مشابه است اما داده های حجم جستجو را در همان منطقه و مکان به دست آورید. ما از همان شناسه منطقه استفاده می کنیم و مجموعه کلمات کلیدی مشابهی را برای تنظیم وظیفه خزیدن حجم جستجو ارسال می کنیم.
شما می توانید کد نمونه استفاده شده در این مرحله را در سند در آدرس پیدا کنید این لینک در «2. به دست آوردن JSON با داده های حجم جستجو».
سپس، دسته هایی را با تمام داده های کلیدواژه به دست می آوریم و آنها را در یک فایل JSON با داده های کلمه کلیدی ادغام می کنیم.
مرحله 3: ادغام SERP و نتایج حجم جستجو
گام بعدی ما ادغام نتایج حجم سرویس و جستجو و اعمال CTR در 10 موقعیت برتر ارگانیک است.
شما می توانید کد نمونه استفاده شده در این مرحله را در سند در آدرس پیدا کنید این لینک در «3. ادغام داده های SERP و حجم جستجو برای تخمین ترافیک از طریق بخش CTR.
در نتیجه، وب سایت هایی را دریافت می کنیم که بهترین عملکرد را دارند و بیشترین سهم ترافیک را در آن صنعت دارند، زیرا آنها برای کلمات کلیدی که ما انتخاب کرده ایم رتبه بندی می کنند. می توانیم آن تعداد ترافیک ارگانیک تخمینی و سهم ترافیک را در اینجا داشته باشیم. این شکلی است که به نظر می رسد:

می توانید کل برگه را در ادامه مطلب مشاهده کنید پیوند در بخش "سهم بازار".
ما هزاران وب سایت در اینجا داریم. من می توانم بر اساس برچسب های کلیدواژه یا مناطقی که خزیدن برای آنها تنظیم کرده ایم فیلتر کنم. در مورد من، من از نیویورک و لس آنجلس برای نشان دادن تفاوت استفاده می کنم.
مرحله 4: فیلتر کردن و تجزیه و تحلیل وب سایت ها
قدم بعدی برای ما شناسایی صنعتی است که این وب سایت خاص به آن تعلق دارد. ما کار مشابهی را برای خزیدن حجم جستجو تنظیم می کنیم، اما همه دامنه های به دست آمده را برای خزیدن وب سایت ها و شناسایی صنعتی که به آن تعلق دارند، پاس می کنیم.
شما می توانید کد نمونه استفاده شده در این مرحله را در سند در آدرس پیدا کنید این لینک در «4. بخش طبقه بندی وب سایت های به دست آمده».
در نتیجه، دسته بندی هایی را دریافت می کنیم که این وب سایت به آنها تعلق دارد. منظور من از طبقه بندی، صنعتی است که در آن فعالیت می کند.

می توانید کل برگه را در ادامه مطلب مشاهده کنید پیوند در بخش «دسته دامنه»
مرحله 5: به دست آوردن معیارهای رتبه بندی
قدم بعدی ما این است که معیارهای کلیدواژه اصلی را برای این دامنه ها بدست آوریم. ما تمام وب سایت های مرتبط با صنعت را برای به دست آوردن معیارهای رتبه بندی مانند مشاهده، تخمین ترافیک ارگانیک و تعداد کلمات کلیدی پاس می کنیم.
شما می توانید کد نمونه استفاده شده در این مرحله را در سند در آدرس پیدا کنید این لینک در «5. بخش بدست آوردن معیارهای رتبه بندی.
نتایج نشان داده شده در زیر:

می توانید کل برگه را در ادامه مطلب مشاهده کنید پیوند در بخش «متریک کلمات کلیدی دامنه»
مرحله 6: به دست آوردن معیارهای بک لینک
اکنون، ما همین کار را انجام می دهیم، همه مجموعه یکسانی از دامنه ها را برای به دست آوردن ماتریس بک لینک، که شامل رتبه دامنه، تعداد دامنه های ارجاع دهنده و تعداد صفحات ارجاع دهنده است، پاس می کنیم.
شما می توانید کد نمونه استفاده شده در این مرحله را در سند در آدرس پیدا کنید این لینک در «6. بخش بدست آوردن معیارهای بک لینک».

نتایج نشان داده شده در زیر:
می توانید کل برگه را در ادامه مطلب مشاهده کنید پیوند در بخش «سنجه های بک لینک های دامنه»
نتایج
پس از ادغام این نتایج، می توانیم همه وب سایت ها را در یک منطقه خاص مرتبط با نوع خاصی از خدمات و صنعتی که وب سایت به آن تعلق دارد، درک کنیم.

می توانید کل برگه را در ادامه مطلب مشاهده کنید پیوند در بخش "نهایی"
ما همه دسته های نامربوط را فیلتر می کنیم و فقط زیبایی و تناسب اندام را باقی می گذاریم. همچنین می توانیم بر اساس نوع سرویس و مکان فیلتر کنیم و همه معیارهای مربوط به عملکرد کلمات کلیدی و عملکرد بک لینک را داریم.

می توانید کل برگه را در ادامه مطلب مشاهده کنید پیوند در بخش "نهایی با دسته بندی فیلتر شده".
نتیجه گیری
این مطالب یک رویکرد جامع برای تحقیقات بازار در صنایع خاص را با دنبال کردن مراحل ذکر شده نشان می دهد.
ما درک دقیقی از بازیگران بازار و عملکرد آنها به وسیله موارد زیر ایجاد می کنیم:
- جمع آوری و فیلتر کردن کلمات کلیدی؛
- SERP و تجزیه و تحلیل حجم جستجو؛
- طبقه بندی دامنه، رتبه بندی و معیارهای بک لینک.
نتیجه نهایی فیلتر کردن دقیق بر اساس صنعت، نوع خدمات و مکان را امکان پذیر می کند و بینش های عملی را برای تصمیم گیری آگاهانه و برنامه ریزی استراتژیک ارائه می دهد.
سوالات متداول
این روش انعطاف پذیر است و می توانید با تغییر مجموعه کلیدواژه اولیه و تنظیم فرآیندهای خزیدن و فیلتر مطابق با نیازهای خاص، آن را با هر صنعتی تطبیق دهید.
این فرآیند از سفارشی سازی منطقه ای با راه اندازی خزیدن SERP خاص منطقه و تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی پشتیبانی می کند.
تخمین ترافیک با اعمال نرخ کلیک (CTR) به 10 موقعیت ارگانیک برتر در نتایج ادغام شده SERP و حجم جستجو انجام می شود و وب سایت هایی با بیشترین سهم ترافیک را برجسته می کند.
منبع: https://serpstat.com/blog/market-research-with-python-scripts