بازاریابی برند تعریف شده است
بازاریابی برند
فرآیند ایجاد یک استراتژی بازاریابی برای کل یک برند، به جای محصولات و خدمات فردی. هدف این است که با ایجاد و انتقال پیام و هویت کلی برند، ارزش پیشنهادات برند را به اشتراک بگذاریم.
هدف بازاریابی برند ایجاد و گسترش روابط بین برند و مشتریانش است.
بازاریابی برند را به عنوان یک استراتژی بلند مدت و برنامه ریزی برای ایجاد آگاهی، شناخت، شهرت و پایگاه مشتری وفادار در نظر بگیرید. با گذشت زمان، اگر مأموریت، ارزشها، فرهنگ و سایر عناصر برند را ایجاد و به اشتراک بگذارید، پایه و اساس موفقیت بازاریابی برند ساخته میشود.
استراتژی بازاریابی برند، مانند سایر جنبه های بازاریابی، شامل تکرار مداوم، آزمایش و تکامل است.
به تعریف کمک می کند:
- رویکرد ارتباطات
- رویکرد فروش
- تبلیغ محصولات و خدمات
بازاریابی برند در مقابل بازاریابی محصول
بازاریابی برند
بازاریابی برند، سطح بالاتری از فعالیت های بازاریابی غیرمحصولی است که از طرف یک برند به عنوان یک کل انجام می شود.
بازاریابی محصول
بازاریابی محصول فرآیند ارائه یک محصول یا خدمات جدید به بازار است، از جمله موقعیتیابی، ارسال پیام، راهاندازی، به علاوه آموزش داخلی و خارجی.
چرا همه شرکت ها به استراتژی های بازاریابی برند نیاز دارند؟
برندهای امروزی برای برجسته شدن در بازار با نبرد سختی روبرو هستند. رسانههای اجتماعی، اشباع محصول و خدمات، ناشران و شرکتهای وابسته، و میلیونها صدای دیگر برای جلب توجه فریاد میزنند. و در حالی که برجسته شدن بسیار دشوار است، برای برندها نیز حیاتی است.
اگر درست انجام شود، بازاریابی برند از آن سر و صدا عبور کرده و ارتباطات واقعی را با مخاطبان شما تقویت می کند.
بازاریابی برند با اهداف بزرگ از جمله:
- شفاف سازی هویت برند – بازاریابی برند، پیام برند ثابتی را در بین دارایی ها ایجاد می کند، که برند شما و آنچه را که نشان می دهد بهتر تعریف می کند. این ارتباط ارزش منحصر به فرد خود را آسان تر می کند.
- افزایش آگاهی از نام تجاری – بازاریابی قدرتمند برند می تواند به آگاهی سطح بالا و سطح بالایی کمک کند.
- ایجاد وفاداری به برند – تلاش هایی که باعث بهبود، ایجاد یا تقویت هویت برند قوی می شود، روابط با مشتری را در دراز مدت بهبود می بخشد.
- تقویت ارزش ویژه برند – هر چه روایت یک برند قوی تر، سازگارتر و کنترل شده تر باشد، ارزش ویژه برند بالاتر است.
- تلاشهای بازاریابی شما را تقویت میکند – توانمندسازی همه کمپینها و ابتکارات بازاریابی شما، بهعلاوه تعریف استراتژی تجاری بزرگتر، مشارکتهای بالقوه و موارد دیگر.
بازاریابی نام تجاری که به درستی انجام می شود، با رویکرد تمام قیف و دارایی محور آنلاین، کنترل را در یک فضا نشان می دهد. این به برندها اجازه میدهد داستانهای منحصربهفرد خود را بگویند و از طریق قیف فروش به مخاطبان خود دست یابند. در نهایت، روابط بلندمدت با مشتری را بر اساس اعتماد ایجاد می کند. سئو، بازاریابی محتوا و بازاریابی دیجیتال به تنهایی نمی توانند به این هدف دست یابند.
برندها باید با مشتریان به روشی ثابت و قانع کننده ارتباط برقرار کنند. بازاریابی برند باید با قصد و دقت دنبال شود. این تنها راه برای دفاع از اعتبار یک برند، ایجاد اعتماد و اجازه دادن به نام تجاری بدون ربوده شدن داستان خود است. علاوه بر این، بازاریابی برند ارزش محصول را در کل افزایش می دهد.
داشتن پیشنهادات عالی یک نام تجاری مسلط ایجاد نمی کند – این ترکیبی از پیشنهادات و بازاریابی برند عالی برای ایجاد یک برند به عنوان یک رهبر است.
گوگل، اپل، نایک، آمازون و کوکاکولا تنها چند نمونه از بازاریابی برند استثنایی هستند که این غولها را به عنوان رهبران صنعت نگه میدارد.
چگونه یک استراتژی بازاریابی برند بسازیم
استراتژی بازاریابی برند بسته به نوع شرکت و مرحله توسعه متفاوت به نظر می رسد. در اینجا مراحلی برای شروع شما آورده شده است.
1. تحقیق
تحقیقات بنیادی انجام دهید تا کل فرآیند ساخت برند خود را پایه گذاری کنید. این شامل تحقیق در مورد چشم انداز رقابتی، نیازهای منحصر به فرد دسته های مختلف بازار، پیشنهادات فعلی رقبا و مخاطبان محصول یا خدمات شما می شود.
2. بازار هدف یا جایگاه خود را مشخص کنید
قبل از طراحی استراتژی بازاریابی برند، در مورد بازار یا جایگاهی که به دنبال تحقق آن هستید، شفاف باشید. شاید قبلاً به این موضوع پی برده باشید یا شاید در حال کار در فضایی هستید. در هر صورت، تحقیقات بازار مورد نیاز است.
در اینجا چند نقطه شروع وجود دارد:
- تعیین کنید که روی چه خدماتی تمرکز کنید.
- فضایی با پتانسیل سود و رقابت محدود را هدف گذاری کنید.
- سعی کنید تمرکز لیزری بر روی حل مشکلات خاص برای مخاطبان خود ایجاد کنید.
3. اهداف تجاری خود را بیان کنید
اهداف کلیدی کسب و کار را که می توانند به عنوان هدف استراتژی برند شما به عنوان یک کل عمل کنند، تعریف و شناسایی کنید. در نهایت، اهداف تجاری باید محرک باشند.
اهداف تجاری می تواند شامل دستاوردهای بلند مدت یا کوتاه مدت باشد، مانند:
- رشد 25 درصدی مشتریان در چهار فصل آینده.
- افزایش فروش در شش ماه آینده.
- افزایش حفظ کلی مشتری طی سه سال آینده.
- ارائه یک پیشنهاد اصلی جدید به بازار.
- به دست آوردن 1000 مشترک خبرنامه جدید در این سه ماهه.
مهم است که با معیارهای مشخص و اهداف قابل اندازه گیری شروع کنید تا بتوانید بعداً موفقیت خود را ارزیابی کنید. به علاوه، نقاط ضعفی که باید در یک کسب و کار برطرف شوند، جنبه های زیادی از استراتژی بازاریابی برند شما را نشان می دهد.
4. هدف نام تجاری خود را تعریف کنید – “چرا”
برای برندهایی که استراتژی بازاریابی برند محدودی دارند، تعیین هدف و ارزش های اصلی شرکت بسیار مهم است. بدون بیانیه هدف و مطالب مرتبط، نمیتوانید هویت برند، پیامرسانی یا موقعیتیابی برند را توسعه دهید.
هدف برند دلیل کسب و کار شما را توضیح می دهد، نه راه رسیدن به آن (پیشنهاد شما) را.
هدف برند شامل:
- بیانیه کلی «چرا» نام تجاری
- بیانیه ماموریت برند
- بیانیه چشم انداز برند
- ارزش های برند یا شرکت
توسعه هدف برند مستلزم ایجاد اظهارات مختلف برند، ارزشها و تعهد به روشی متقاعدکننده و ثابت است. یک هدف قدرتمند برند، مطلقاً مستلزم ارسال پیام های مداوم در تمام دارایی هایی است که برند شما کنترل می کند یا در آینده توسعه خواهد داد.
موفقترین برندهای جهانی هدفی از برند ایجاد میکنند که ارتباط عاطفی را با مخاطبان مشتری هدف کلیدی ایجاد میکند و در عین حال مشکل و راهحل را در میان میگذارد.
این می تواند تجربیات مشتری دیجیتال عالی را ایجاد کند و وفاداری مشتری را تشویق کند، شخصیت برند را تقویت کند، نام برند شما را تقویت کند و ارزش برند و سهم بازار را افزایش دهد.
5. مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید
احتمالاً در حال حاضر مخاطبی را در ذهن دارید یا در حال گسترش دامنه مخاطبان فعلی خود هستید، اما باید ایده روشنی از این که چه کسی است داشته باشید و برخی مواد بازنمایی را برای همسویی ایجاد کنید.
جمعیت شناسی هدف خود را در نظر بگیرید و شخصیت های خریدار را ایجاد کنید که نمایش گسترده ای از مشتریان ایده آل شما و نقاط دردسر آنها را ارائه می دهد. با استفاده از این شخصیتها، که میتوانید با تحقیقات مشتری موجود بسازید، میتوانید بهترین لحن، انواع محتوا و زبان برندسازی را برای هدف قرار دادن مخاطبان خود به کار ببرید.
با وجود تخیلی بودن، پرسوناها نشان دهنده نگرانی های سطح بالای مشتریان بالقوه شما هستند و به برندها کمک می کنند تا استراتژی های بازاریابی خود – از جمله بازاریابی برند – را با مخاطبان هماهنگ کنند.
تعیین مخاطب هدف می تواند ساده باشد، اما درک انگیزه های آنها در سطح عمیق تر کمی کار بیشتری می طلبد.
اگر برای شروع نیاز به الهام دارید، این 9 نمونه شخصیت خریدار را برای مارک های B2B و B2C بررسی کنید.
6. رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید
بعد از اینکه فهمیدید نام تجاری شما در کجای بازار قرار می گیرد، به چشم انداز رقابتی عمیق تر بپردازید. وظیفه این است که رقبای خود را تعیین کنید تا در یک بازار خاص برند خود را منحصر به فرد کنید.
در نظر بگیرید که رقبای شما فراتر از پیشنهادات هستند. در جستجوی گوگل، رقبای غیرمحصولی می توانند برندها را کنار بگذارند. این نهادها شامل سایتهای بررسی، رسانهها و ناشران، وبلاگنویسان، شرکتهای وابسته و غیره هستند.
قبل از ورود به بازار با انواع رقبا از نزدیک آشنا شوید. بررسی اینکه چه کسانی در آنجا حضور دارند، چگونه برند شده اند و چه چیزی منتشر می کنند، شما را به برجسته شدن به عنوان یک برند نزدیک تر می کند.
7. هویت برند ایجاد کنید
در این مرحله می توانید مواردی را که برای تعریف بصری برند خود نیاز دارید توسعه دهید – نام، شعار یا برچسب، فونت ها و حروف چاپی، سبک تصویر، لوگو و غیره. ممکن است نیاز به ایجاد تصاویر، تکرار بر روی مواد فعلی یا حتی راه اندازی کامل داشته باشید. تغییر نام تجاری
مشابه اجزای مکتوب استراتژی بازاریابی برند، تصاویر شما باید در داراییهای مختلف وب شما اصلاح، منحصربهفرد و سازگار باشد.
8. پیام برند و بیانیه موقعیت یابی را تعریف کنید
با استفاده از تمام موادی که تاکنون ایجاد شده است، اکنون می توانید نام تجاری خود را تعریف کرده و موقعیت آن را تعیین کنید. پیام برند شامل نحوه ارتباط برند با مخاطبان خارجی و مخاطبان داخلی مانند کارمندان، سرمایه گذاران و سایر ذینفعان است.
ایجاد یک لحن صدای برند برای گفتن داستان برند شما، شناخت خوبی از برند ایجاد می کند.
یک بیانیه موقعیت یابی به طور خلاصه توضیح می دهد که چگونه یک محصول، خدمات یا نام تجاری معین، نیاز مصرف کننده خاص را به گونه ای که رقبای آن انجام نمی دهند، برطرف می کند. مرحله تحلیل رقابتی بالا به اطلاع رسانی این بیانیه کمک می کند.
با انجام این کار، هویت برند، هدف و سایر اجزای آن زمان ایجاد مجموعه ای منسجم از دستورالعمل های برند فرا رسیده است. می توانید یکی برای مخاطبان داخلی و دیگری برای مخاطبان خارجی ایجاد کنید که هر کدام متناسب با مخاطب است
9. دستورالعمل های برند را منتشر کنید
اکنون، یک سند دستورالعمل داخلی برند منتشر کنید. تیمها و مدیریت داخلی شما باید دسترسی آسانی به دستورالعملهای برند داشته باشند، زیرا تقریباً همه چیز را تعریف میکند.
برای اینکه یک استراتژی بازاریابی برند جدید کار کند، نیاز به خرید دارد و مستلزم آن است که کارکنان مسیر جدید شرکت را دنبال کنند. میزبانی آموزش مداوم دستورالعملهای برند راهی عالی برای آموزش و همسو کردن کل کارکنان شما است.
برخی از برندها دستورالعمل های برند خارجی را با درجات مختلف محتوا منتشر می کنند. برای شرکای مطبوعاتی و برند، دستورالعمل های خارجی اغلب با دستورالعمل های داخلی یکسان است. برای عموم مردم، دستورالعملها معمولاً به اصول اولیه مرتبط میشوند.
10. موفقیت بازاریابی برند را اندازه گیری کنید و تکرار کنید
شما در همان ابتدا اهداف مشخصی را برای استراتژی بازاریابی برند تعیین می کنید. اکنون باید به آن اهداف بازگردید، تأثیر را اندازه گیری کنید و بر اساس نتایج یک برنامه بهینه سازی ایجاد کنید. اگر ناهماهنگی، مفروضات نامناسب یا اجزای برند را شناسایی کنید که طبق برنامه عمل نکردند، تیم بازاریابی برند شما میتواند در صورت لزوم وارد کشتی شده و کشتی را اصلاح کند.
برندها باید به طور مداوم پیام ها و استراتژی های خود را در آینده اصلاح کنند. اگرچه همه جنبه های استراتژی بازاریابی برند کارساز نیست، بهترین برندها هرگز تسلیم نمی شوند.
افکار نهایی
این پایان ساخت استراتژی بازاریابی برند شما نیست. هر مرحله باید به طور مداوم تکرار شود، زیرا کل چیز تکامل می یابد.
بسته به اینکه چقدر به علامت نزدیک شده اید، نتایج به شما کمک می کند تا به سمت پیشرفت های بالقوه هدایت شوید.
با شروع با اصول اینجا، می توانید امروز یک برنامه بازاریابی برند موفق ایجاد کنید. هر مرحله از فرآیند بالا را می توان بسته به اهداف شما سفارشی کرد.
منبع: https://terakeet.com/blog/brand-marketing-strategies/